Markedsføring i corona-tider – sådan gør du!

Vi ser det gang på gang. Når en krise rammer, så går mange virksomheder og organisationer i panik og sætter markedsføringen på hold, aflyser indrykninger, udskyder kampagner og undlader at kommunikere til deres målgrupper. Når samfundet er delvist lukket ned kan det forekomme naturligt også at lukke kommunikationen ned for en periode. Naturligt ja – men er det også klogt? Næppe!

Corona-virussen betyder nemlig ikke, at du ikke skal markedsføre din virksomhed og kommunikere til dine kunder. Men du skal måske overveje at gøre det på anden måde end du plejer. Det er dét, denne artikel handler om.

Hvorfor er det vigtigt stadig, at markedsføre sig i corona-tider?

Der er flere grunde til, at det er klogt ikke at ophøre med at markedsføre sig, selv om vi befinder sig i krisetider.

For det første er Corona-krisen er en mulighed. En del af vores vanlige hverdag er muligvis sat på stand by, men livet går troligt videre (corona-krise eller ej) og dine kunder befinder sig stadig derude. Lige nu har en del af dem måske endda lille smule bedre tid til at konsumere og beskæftige sig med dine budskaber end under en normal hverdag?

Der er således ikke blot en større chance for at få del i folks sparsomme opmærksomhed. Hvis du som virksomhed tør tale ind i den virkelighed, som folk oplever i disse måneder, og placere din virksomhed, dine services, dine produkter, dine medarbejdere eller dine holdninger som værende af betydning i en krisesituation, så vil du generere en sympati og kunderespekt, som kan række ud over den tid, hvor virussen florerer. Fremstår du som en virksomhed, som både har styr på sagerne, har et troværdigt samfundssind og har forståelse for kunderne, så er der faktisk en enestående mulighed for at knytte tætte bånd med din målgruppe!

For det andet varer corona-krisen ikke ved. Det betyder, at når corona-faren er drevet over og vores hverdag begynder at ligne sig selv, så får alle virksomheder pludselig travlt med at markedsføre sig selv igen. Det er således forudsigeligt, at der med ét vil blive run på alle medier. Og det kan blive en udfordring af opnå medieplads og ørenlyd. Har du formået at holde dit brand top-of-mind hos dine målgrupper igennem hele perioden, skal du ikke begynde fra ”square one”, som dine konkurrenter.

Det er også tilladt at lære af historien. Det internationale analyseinstitut Ipsos har fornylig udgivet et whitepaper kaldet ”Coronavirus & Behavior Change” (kan læses på ipsos.com) om, hvilke konsekvenser corona-krisen kan få for kundeadfærd. I dette whitepaper påpeger Ipsos netop, at en række af de stærkeste brands i dag er de brands, som rent faktisk øgede deres marketingbudgetter i den periode, hvor verden sidst var globalt ramt af en recession under finanskrisen. De henviser her blandt andet til Lego, Netflix og Amazon.

Hvad skal man gøre på lang sigt?

Hvis det ikke stod stjerneklart før corona-krisen, så må det stå bøjet i neon for alle virksomheder nu, hvor vigtigt det er med en 360 graders tilstedeværelse på internettet nu. De virksomheder – store som små – der i disse dage ikke har en kunderettet og konverteringsorienteret hjemmeside, en velfungerende webshop (med en tilhørende velfungerende leverance-løsning), en meningsfuld SoMe-tilstedeværelse med mange følgere og en fornuftig ranking på nettets søgemaskiner, er de virksomheder, der har de største problemer i disse dage. Når alle folk sidder derhjemme er nettet måske eneste mulighed for at kommunikere med dine kunder?

Med andre ord: Det er nu eller aldrig med at gøre din virksomhed fuldt operativ online!

Det har længe været et af managementbranchens buzzwords at tale om den agile virksomhed. Nødvendigheden for agilitet i kommunikationsarbejdet må også stå soleklart for den kloge CMO eller kommunikationschef i dag. Det er fint at tænke i marketingplaner, årshjul og kampagnebursts, men i en globaliseret verden, hvor vi med hyppigere frekvens oplever større eller mindre kriser forvoldt af pandemier, klima, krig, politik, økonomisk udvikling, shitstorms eller andet, så er det vigtigt også at tage hensyn til det uforudsigelige.

Formuleret på en anden måde: Enhver fremtidssikret kommunikationsplan skal også tage højde for, hvordan og hvorledes man kommunikerer

Hvad skal man gøre på kort sigt?

Har du virksomhed, der i det store hele kommunikerer med og betjener dine kunder via nettet, så er det ikke sikkert at du behøver at agere grundlæggende anderledes på grund af corona-krisen.

De fleste virksomheder vil dog opleve store udfordringer i disse dage. Det kan være problemer med produktionen af varer, fordi man må tage ekstra forbehold på arbejdspladsen. Det kan være at man har en butik, hvor der kun må være få kunder i indenfor af gangen. Det kan være man er en rejsearrangør, der må aflyse alle rejser. Eller det kan være, at man er en virksomhed, som er helt tvunget til at lukke midlertidigt ned på grund af smittefaren.

Det er klart, at du i denne situation ikke skal markedsføre varer eller services, som du ikke kan sælge. Men det betyder ikke, at du slet ikke skal kommunikere til dine kunder. Du behøver ikke nødvendigvis aflyse alle tiltag, med mindre du er tvunget til det økonomisk. Til gengæld skal du overveje hvad du kommunikerer, hvordan du kommunikerer og hvor du kommunikerer.

I en tid hvor folk befinder sig meget i hjemmet giver det selvfølgelig større mening at være til stede på tv, online, SoMe og print end det gør at være til stede outdoor.  Især ekstra ressourcer på SoMe giver god mening nu, da man her vil kunne have en dialog med usikre kunder.

Tag et kritisk blik på det materiale og de kampagner, som du havde planlagt at køre. Giver det mening at køre det under de nuværende forhold? Overvej følgende: Lover jeg noget i kommunikationen, som jeg ikke kan holde? Vil folk opleve kommunikationens budskaber relevante på nuværende tidspunkt? Og er der noget i kommunikationens tone-of-voice, som vil kunne virke malplaceret i den situation, vi befinder os i.

Det værste, man kan opleve som virksomhed, er, hvis kunderne enten oplever, at man er helt tonedøv overfor den virkelighed, som kunderne befinder sig i eller at man er ude på at udnytte krisen kommercielt. Hvis du ikke oplever, at dit materiale er problematisk så kør løs – hvis der er bare nogle få elementer, der skurrer lidt, så skal du udarbejde et nyt materiale.

Det er oplagt i denne tid, at bruge din eksterne kommunikation på 2 måder.

Først og fremmest: Hjælp dine kunder! Lige nu og her er efterspørgslen på dine varer måske gået midlertidigt i stå, men lige om lidt, når den første lammelse over corona-virussen har lagt sig, vil folk igen få lyst til at handle. I den sammenhæng er det vigtigt at fortælle kunderne, hvordan I som virksomhed forholder jer og hvad I konkret gør for, at kunderne kan handle med jer. Kunderne har mange spørgsmål. Svar på dem up front og vær ærlig. Gør det nemt for jeres kunder, og de vil belønne jer for det! Alle elsker virksomheder, der tager ansvar.

Sekundært: Skift fokus fra hardcore pushmarkedsføring til en mere contentorienteret tilgang. Det er vigtigt at holde dit brand fresh i kundernes bevidsthed også i corona-tider, men afhængigt af dit produkt, så er det ikke sikkert, at anmassende salgsbudskaber og prisbasker-marketing er løsningen lige nu. Brug i stedet din kommercielle taletid på at udfolde en contentfokuseret storytelling om din virksomhed, om dine medarbejdere, om dine visioner, om din reason why og om dine produkter og gør det med blikket rettet stift på, hvad der kunne interessere dine kunder lige nu. Alt behøver ikke handle om coronabekæmpelse – tværtimod – folk har også behov for at få tankerne væk. Men al kommunikation skal ses i lyset af den situation, vi befinder os i.

Har du behov for at sparre med nogle professionelle kommunikationsmennesker om, hvordan du konkret griber din markedsføring fornuftigt an i disse corona-tider, så står vi til din rådighed på reklamebureauet  Backbone Agency.
Kontakt CEO Nima Garakani på
53 54 75 67 eller ng@backboneagency.dk .

Hvor ligger vi?

BACKBONE AGENCY
Hovedvagtsgade 8, 5 sal
1103 København

Åbningstider

Mandag – Fredag:
10.00 – 17.00

Hasteopgaver:

Backbone Agency logo
AA